tippek, élmények, vélemények a testi-lelki egészségről, jó közérzetről

Barátkozz a testeddel

Ne szedjen naponta aszpirint az, aki egészséges!

2019. január 15. - Baratkozzatesteddel.blog.hu
Szólj az idősebb rokonaidnak és ismerőseidnek:
NE SZEDJEN RUTINBÓL ASZPIRINT, HA EGÉSZSÉGES!
 
Az orvosok, helyesen, szívroham vagy stroke után életfogytig tartó aszpirinszedést írnak fel az embereknek, hogy megelőzzenek egy második megbetegedést. Néha olyan egészséges embereknek is felírják, akiknél nagy a kockázata az érrendszeri megbetegedésnek, szintén helyesen. Az aszpirin számos hatása közül ugyanis az egyik a vérrögképződés enyhe gátlása. Márpedig a vérrögök központi szerepet játszanak az említett betegségekben: a szív koszorúereinek, vagy az agy ereinek elzárásában. 
 
A közgondolkodásban azonban elterjedt, hogy a teljesen egészséges felnőtteknek is érdemes naponta bevenni egy kis adag aszpirint, hogy megelőzzék ezeket az érrendszeri betegségeket, vagy a vérrögképződést.
 
Egy új tudományos cikktrilógia szerint ez téves, sőt veszélyes felfogás. A majdnem húszezer embert bevonó, placebóval kontrollált vizsgálat szerint a napi aszpirinbevétel egészségesekben nem csökkenti a szív- vagy agyérrendszeri megbetegedést!
Sőt, emelheti a gyomorvérzés kockázatát!
Eredményeik szerint a daganatos megbetegedés esélyét is enyhén fokozhatta - ezt azonban tovább vizsgálják, hiszen sok ellentétes tudományos munka született korábban. 
Az alkalmi, lázra vagy más testi fájdalmakra szedett aszpirinfogyasztásra nem vonatkozik ez a vizsgálati eredmény. 
 
Tipp:
  • Ha az orvos írt fel egészséges, alacsony érrendszeri kockázatú embernek napi aszpirint, mutassátok meg neki ezt a cikket, és kérjétek ki újra a véleményét.
  • Ha nem orvosi utasításra szedsz naponta aszpirint, fontold meg, hogy kikéred egy orvos véleményét, ill. hogy keresel olyan más gyógyszereket vagy módszereket, amikkel elérheted a kívánt hatást.

    Az érrendszeri betegségek elkerülésében hatékonynak tartják:
    1. testmozgás (napi 30 perc legalább)
    2. nyers zöldség- és gyümölcsfogyasztás
    3. hatékony stresszkezelő technikák gyakorlása (jóga, meditáció, relaxáció, kommunikáció, önismeret)
    4. testsúly normalizálása,
    5. dohányzás és alkohol mérséklése vagy kerülése
    6. mindenfajta életmódváltásban nagy segítség lehet, ha összebarátkozol a testeddel!

 

dr.Tihanyi Benedek
testtudat tréner, jógaoktató, kutatóorvos
hírlevél, facebook page, vlog, e-mail
baratkozzatesteddel.blog.hu

 

Tudományos források:
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1805819
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1800722
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1803955
https://www.health.harvard.edu/womens-health/8-things-you-can-do-to-prevent-a-stroke
Ötletforrás:
Kép forrása:
http://www.youthblooddrive.com/before/

A bejegyzés trackback címe:

https://baratkozzatesteddel.blog.hu/api/trackback/id/tr9014563942

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.