tippek, élmények, vélemények a testi-lelki egészségről, jó közérzetről

Barátkozz a testeddel

Légy okos a mindfulness vitában! (2. rész)

A rózsaszín köd tündöklése és feloszlása

2018. április 24. - Baratkozzatesteddel.blog.hu

Hogy mi az a mindfulness, és az agykutatások szerint milyen jótékony hatása van az agy működésére és szerkezetére: megtudhattad a cikksorozat előző részéből. 


Én is 2011 óta elégedetten kutatgattam a mindfulness és a testtudat témáit, és bár témavezetőmmel, egyre növekvő kétkedéssel néztük a kritikálatlan alkalmazását, azért még egy szuper jó tudományos megközelítésnek tűnt. Nyugodt szívvel meséltem a jóga és mindfulness hatásáról a TV-ben, és írtam cikkeket a témában. Láttam a laikusoknak és szakembereknek szervezett mindfulness konferenciákat, hallottam Márky Ádám tedexer-kolléga előadását, és örültem, hogy nem vagyok egyedül a lelkesedésemmel.

A mindfulness nemcsak a komplementer, ezoterikus, vagy minimum pszichós körökben, hanem a kórházi pszichiátriai gyakorlatban is megjelent. A SOTE Klinikai Pszichológiai tanszéke (a pszichoterapeuták egyik fő hazai kiképzőhelye) 2014 óta szervez mindfulness-alapú terápiás képzéseket, alkalmazza a gyógyításban,és kutatja aktívan. A Nyírő Gyula kórház pszichiátriai osztályán is ott van a kezelési módszerek között, ill. az orvostovábbképző programok közt. 

 

Aztán, 2017 őszén a kezembe került egy cikk, ami 15 mindfulness kutató közös munkájából született. A szerzők zöme évek, évtizedek óta foglalkozott tudományosan a témával, és ebben a nagyívű munkában összegezték: mi az, amit a mindfulnessről tényleg tudunk (eredeti teljes cikk ITT)

  • Rengeteg tudományos vizsgálat, cikk született a mindfulness-ről, és egyesek pozitív, mások semleges, megint mások káros jellemzőket, változásokat kötöttek hozzá. Magyarul: az eredmények ellentmondásosak.
  • Mivel a különböző vizsgálatok különféleképpen mérték a mindfulness-t (pl. az egymástól eléggé különböző mindfulness-kérdőívek közül kiválasztottak egyet), és maga az alkalmazott mindfulness tréning protokollja is eltérő volt (pl. 2 órás, vagy 8 hetes), ezért nehéz összevetni az eredményeket, és nem is meglepő, hogy annyira ellentmondásosak.
  • A mindfulness hatásosságát, hasonlóan a gyógyszerekéhez, a placebó-hatáshoz próbálják viszonyítani. Ehhez, a vizsgálatban résztvevők egyik része mindfulness tréninget kap, a másik része viszont valami mást. Egy kontroll tréninget. Valamit, ami lehetőleg mindenben azonos a mindfulness tréninggel, leszámítva a mindfulnesss-t növelő hatását. A mindfulness csoportban észlelt teljes hatásból aztán kivonják a kontroll csoportban észlelt "nem-specifikus" hatást (mert az nem a mindfulness miatt történt, hanem pl. mert foglalkoztak veled, elterelték a gondolataidat, társaságban voltál, stb...), és így vélik megkapni a mindfulness hatás nagyságát. 
    Ez persze lehetetlen feladat, de a tudósokat se kell félteni, mindenféle ötlettel előrukkoltak a legjobb kontroll megtalálásához: természetfilm nézés, kommunikációs tréning, egészségről szóló ismeretterjesztő előadássorozat. Mivel majdnem minden kutatócsoport más kontrollt választott (és van, aki a könnyebb utat választva, semmilyen kontroll csoportot nem vizsgált), így még nehezebb összehasonlítani az eredményeiket, és általános konklúziót levonni belőlük.
  • A 15 szerző az előző cikkemben idézett agykutatós eredményeket is megkérdőjelezte, hiszen egy meditáló valószínűleg nyugodtabb marad egy agyvizsgáló fMRI készülékben (voltatok már ilyesmiben? iszonyú hangos, szűk helyen töltesz el elég hosszú időt), ill. alapjáraton is lassabban lélegzik, ezzel pedig az agyi képalkotó eljárásokban döntő szerepet játszó vérben lévő oxigén-szintjét befolyásolja. Tehát a mindfulness-nek tulajdonított agyi változások mögött nemcsak a mindfulness maga állhatott, hanem hogy a mindfulness-gyakorlók másképp viselkednek a vizsgálat közben. 
    A szerzők azért azt elismerték, hogy valami azért van az agykutatós eredményekben, hiszen a várt irányban változtak a várt agyterületek működései (szorongáscsökkenés, testi tudatosság növekedése), ill. az agyterületek mérete is változott (amit ugye nem okozhatott az, hogy a vizsgálat közben a mindfulness-gyakorlók nyugisabbak voltak és lassabban lélegeztek).

Ami nagyon vicces, hogy ennek a kétkedő, leleplező cikknek a szerzői közül is több lelkes mindfulness-kutató. Ahogy írják, nem letörni szeretnék a mindfulnesst övező érdeklődést és kiváncsiságot. Csak épp azt látják, hogy a tudományos kritika hiánya hatványozottan megjelenik a piacon, ezért a mindfulness köré olyan elvásárokat épít a saját marketingje, aminek nem képes megfelelni: pszichiátriai mélységű depresszió kezelése egy applikációval? Daganatgyógyítás egy youtube-videóval? A párkapcsolati problémáid, "ki vagyok én" és "mi az élet értelme?" típusú kérdéseid biztos felszámolása 8 hét alatt? A tudósok eddig nem találtak erre alkalmas, sokaknak működő módszert. A mindfulness sem az.  A szerzők pont segíteni akarják a mindfulness ügyét azzal, hogy óvatosságra intenek, szigorúbb kutatási módszerekre buzdítanak, és hogy annyit állítson magáról a mindfulness, amennyit tudunk róla. 

Ezzel megelőzhető lenne, hogy a mindfulness gyorsan múló divatként lobbanjon el, és csalódottságot és haragot hagyjon maga után. Azt is elősegítené, hogy súlyosabb testi-lelki problémákra arra hatékonyabb megoldást keressenek az emberek, a csapból is folyó mindfulness helyett. A mindfulness mellékhatásainak kikutatásával pedig tisztázni lehetne, kinek való, kinek nem, kinek milyen formában való, milyen formában lenne veszélyes, így megelőzve a néhány jól dokumentált eset megismétlődését, ahol a mindfulness tanulása teljes lelki összeomláshoz vezetett.

 

Derítsd ki, miben van és miben nincs igazuk a mindfulness vita két oldalának, és a két oldalt egyszerre megértve hogyan jutunk újszerű következtetésekhez. Olvass bele a sorozat következő részébe!

 

dr. Tihanyi Benedek

testtudat tréner, jógaoktató, kutatóorvos
hírlevél, face group, face page, e-mail,
baratkozzatesteddel.blog.hu 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://baratkozzatesteddel.blog.hu/api/trackback/id/tr3613858748

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.